[영한] Aristoteles, Metaphysics
Aristoteles, Metaphysics
(translated by W. D. Ross)
아리스토텔레스, 형이상학
(W. D. 로스 번역)
All men by nature desire to know. An indication of this is the delight we take in our senses; for even apart from their usefulness they are loved for themselves; and above all others the sense of sight. For not only with a view to action, but even when we are not going to do anything, we prefer seeing (one might say) to everything else. The reason is that this, most of all the senses, makes us know and brings to light many differences between things.
모든 인간은 본성상 알고자 한다. 감각으로 취하는 우리의 즐거움이 그 징표다. 설령 쓸모가 전혀 없어도 감각이 얻는 즐거움은 그 자체로 향유되는데 다른 감각들보다 시각이 단연 그러하다. 행위를 보는 것뿐 아니라 심지어 아무것도 할 의향이 없는데도 우리는 다른 모든 것을 보기를 좋아한다. 다른 감각보다 시각이 우리를 알게끔 하며 사물들 간의 여러 차이를 분별케 하기 때문이다.
··· Cause means
원인은 (다음과 같은 것을) 의미한다.
(1) that from which, as immanent material, a thing comes into being, e.g. the bronze is the cause of the statue and the silver of the saucer, and so are the classes which include these.
(1) 그것으로 말미암아, 내재한 재료로서, 어떤 사물이 존재하게 하는 것인데, 예컨대 구리는 조각상의 원인이 되고 은은 쟁반의 원인이 된다. 원인은 조각상이나 쟁반 같은 것을 포괄하는 상위 범주를 가리킨다.
(2) The form or pattern, i.e. the definition of the essence, and the classes which include this (e.g. the ratio 2:1 and number in general are causes of the octave), and the parts included in the definition.
(2) 형상이나 양상, 즉 본질에 관한 규정으로서 다음과 같은 것(예컨대 2대1 비례와 개수가 보통 옥타브의 원인임)을 포함하는 상위 범주를 가리키며, 부분들은 그 규정에 포함된다.
(3) That from which the change or the resting from change first begins; e.g. the adviser is a cause of the action, and the father a cause of the child, and in general the maker a cause of the thing made and the change-producing of the changing.
(3) 변화가 시작되면 변하는 부분이 있고 변치 않고 남아있는 부분이 있는데 그런 것들을 초래하는 것으로서, 예컨대 행위의 원인이 되는 조력자를 가리킨다. 아버지는 아이의 원인이고, 일반적으로 제작자는 제작된 사물과 그 변함의 변화 생성의 원인이다.
(4) The end, i.e. that for the sake of which a thing is; e.g. health is the cause of walking. For ‘Why does one walk?’ we say; ‘that one may be healthy’; and in speaking thus we think we have given the cause. The same is true of all the means that intervene before the end, when something else has put the process in motion, as e.g. thinning or purging or drugs or instruments intervene before health is reached; for all these are for the sake of the end, though they differ from one another in that some are instruments and others are actions.
(4) 목적, 즉 어떤 사물을 존재하게 하는 것이다. 예컨대 건강은 걷기의 목적일 수 있다. “왜 걸으시나요?”라고 물으면 “건강해지기 위해서죠.”라고 답할 수 있다. 그러면 이렇게 말하는 와중에 우리는 원인을 언급한 셈이다. 그와 같은 일이 목적에 앞서 개입하는 모든 수단에 똑같이 적용된다. 예컨대 솎아내기와 제거하기, 약물과 의료 기구들은 건강이라는 목적에 도달하기에 앞서 개입되는 것들이다. 한 부류는 도구에 관련되고 다른 부류는 행위에 관련되므로 서로 구별된다 해도 이 모든 것이 같은 목적 아래에 있다.